Rafael Ábalos
Grimpow: Het Geheim der Wijzen

Rafael Ábalos: Grimpow, Het Geheim der Wijzen
INTRIGERENDE ZOEKTOCHT

In de winter van het jaar 1313 verandert het leven van de 15-jarige Grimpow voorgoed, wanneer hij in de sneeuw het lijk aantreft van een onbekende ridder. In de bevroren hand van de overledene vindt hij een gladgepolijste, ronde steen en een verzegelde brief. Al snel onthult de steen haar vreemde krachten: wanneer Grimpow de geheimzinnige tekens in de brief blijkt te kunnen ontcijferen, smelt het lijk van de ridder in de sneeuw. Maar de koning van Frankrijk en paus Clemens, op dat moment de twee machtigste mannen op aarde, zijn op de hoogte van het bestaan van deze magische steen en zetten alles op alles om deze in hun bezit te krijgen. Zo begint een wonderbaarlijk avontuur waarin Grimpow te maken krijgt met tempelierlegendes, raadselachtige genootschappen, de steen der wijzen en de heilige graal, ridders, alchemisten, monniken en bandieten.

De Naam van de Roos van de jeugdliteratuur. Zo omschreef een Spaanse recensent dit eerste boek van Rafael Ábalos over de 15-jarige Grimpow. Maar je doet dit boek absoluut te kort als je het uitsluitend als jeugdliteratuur zou benoemen, want ook voor volwassenen valt er meer dan genoeg te beleven. En voor de jeugd geldt in ieder geval dat ze redelijk wat leeservaring moeten bezitten, want dit is zeker niet het makkelijkste boek om aan te beginnen. Het zit vol met zeer moeilijke namen als Bulvar van Goztell, Gurielf Lábox, Valdigor van Rostvol, Póbe van Lanforg, Figüeltach van Vokko, Aidor Bilbicum, Gulf van Östemberg, Uberto van Alessandria en Rhádoguil van Cúrnilldonn en het verhaal is zeer veelomvattend. Astrologie, chemie, raadsels en een zeer intrigerende zoektocht naar het geheim der wijzen. Grimpow zit vol spanning en geeft tevens een soort geschiedenisles over hoe het er in de middeleeuwen aan toe ging. De strijd tegen de moslims en het schrikbewind van de machtige paus en zijn inquisiteurs die met oneindige wreedheid hun macht in stand probeerden te houden. Maar ook het verhaal van de beroemde Tempeliers komt ruimschoots aan bod en is nauw verweven met het geheim waarnaar de jonge Grimpow op zoek gaat, daarbij geholpen door de ridder Salietti van Estaglia en – in een later stadium – de mooie Weienell.

De Steen der Wijzen heeft altijd tot de verbeelding gesproken en Rafael Ábalos heeft er met Grimpow een mooi verhaal omheen verzonnen. Het boek zit vol met mysteries en blijft boeien tot op het eind. De uiteindelijke afsluiting valt misschien een klein beetje tegen, maar het is ook niet makkelijk om een goed einde te verzinnen als je de essentie van het geheim der wijzen niet prijs kan geven. Mogelijk dat Ábalos dat bewaart voor het tweede boek over Grimpow dat later dit jaar in vertaling gaat verschijnen. Een moment om naar uit te kijken.

Grimpow: Het Geheim der Wijzen
Auteur: Rafael Ábalos
Oorspronkelijke titel: Grimpow, El camino invisible