E-readers: algemeen

Heb je een e-reader? Of juist niet? Misschien overweeg je de aankoop?

E-readers: algemeen

Berichtdoor Chris » za jul 04, 2009 13:08

Wie heeft er ervaring met specifieke e-readers?

bijv.
- leesgemak
- uitwisselbaarheid van diverse bestandsformaten
- bediening
- duurzaamheid

Ik zag namelijk een BeBook reader voor 299 euro, wat me wel een redelijk apparaat lijkt.
Chris
De Eerstverlorene
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Dolphin88 » za jul 04, 2009 14:03

Ik heb er geen ervaring mee, alhoewel ik er wel nieuwsgierig naar wordt. Alleen is het aanbod in NL boeken zeer klein helaas. Engels is voor mij overigens ook goed te doen, maar ik wacht even tot de algehele markt voor die dingen wat groter wordt..
"Een boek gaat over wat je er zelf uithaalt. Niet over wat de schrijver belangrijk vindt." - Thea Beckman
Dolphin88
De Historicus

Berichtdoor Snowdrop » za jul 04, 2009 14:08

Ik hoor er ook steeds meer over..
Op http://www.boekenz.nl plaats ik geregeld recensies, tips en nieuwtjes omdat lezen naast reizen en geschiedenis mijn grootste passie is.
Snowdrop
De Illusionist

Berichtdoor Steefjuh » za jul 04, 2009 14:10

Ik kan je helaas er ook niet mee helpen. Ik denk ook niet dat ik zoiets aanschaf heb liever een echt boek in mijn handen dan een apparaat.
Duisternis kan geen duisternis laten verdwijnen, dat kan alleen het licht.
Haat kan geen haat verdrijven, dat kan alleen de liefde.
Steefjuh
Vuurgeest

Berichtdoor RomanaIII » za jul 04, 2009 14:21

ik heb ook liever een gewoon boek :oops:
When a man is tired of London, he is tired of life; for there is in London all that life can afford.

Samuel Johnson
RomanaIII
De Bliksemdief

Berichtdoor Andalusier » za jul 04, 2009 14:23

Ik ga ook niet snel over op een Ebook denk ik... een scherm leest stukken minder prettig dan gewoon papier en het houdt ook minder fijn vast denk ik. Bovendien wil ik mijn boeken ook kunnen ruiken :oops:
Calamiteitenleer voor gevorderden * Marisha Pessl
Andalusier
De Leerling

Berichtdoor Chris » za jul 04, 2009 14:28

Andalusier schreef:... een scherm leest stukken minder prettig dan gewoon papier ...

Waar baseer je dat op, gevoel of ervaring?
Chris
De Eerstverlorene

Berichtdoor Vladje » za jul 04, 2009 15:04

Heb sinds kort een Cybook gekocht. Lekker licht dingetje, batterij kan volgens de doos iets van 6000 pagina omslagen mee. En krijg geen pijn mijn ogen van dit apparaat. Lees het vooral in de trein en vliegtuig.

Ik lees vooral NL boeken. Maar soms ook engels boeken :p Het leuke van eBooks ook is dat ze ook vaak gratis te downloaden zijn (niet de bekende natuurlijk maar ach...)
Vladje
Shannara

Berichtdoor Jolijt » za jul 04, 2009 15:38

Ik doe mijn uiterste best om aan een Kindle te komen. Andere E-readers vallen voor mij (nog) af omdat er te weinig boeken voor zijn en de boeken die er zijn, zijn veel duurder dan bij Amazon. Helaas is de Amerikaanse markt stevig dichtgetimmerd....
Heb een half uurtje gelezen met de Sony reader... echt een perfekt ding, leest heerlijk.
Afbeelding
Jolijt
De Onschuldige Magiër

Berichtdoor Andalusier » za jul 04, 2009 15:41

Chris schreef:
Andalusier schreef:... een scherm leest stukken minder prettig dan gewoon papier ...

Vooral mijn ervaring met computerschermen... soms als ik te lang achter een computer zit, krijg ik allerlei blinde vlekken voor m'n ogen, en dan moet ik echt een tijdje in een donkere ruimte liggen voor ik weer normaal kan zien (beetje migraine-achtig. Heb ik met een boek lezen nooit. Maar het zou kunnen dat zo'n Ebook-scherm prettiger ingesteld is, ofzo.
Jij ziet een Ebook dus wel zitten, Chris?
Calamiteitenleer voor gevorderden * Marisha Pessl
Andalusier
De Leerling

Berichtdoor Jolijt » za jul 04, 2009 15:45

Andalusier schreef:
Chris schreef:

Vooral mijn ervaring met computerschermen... soms als ik te lang achter een computer zit, krijg ik allerlei blinde vlekken voor m'n ogen, en dan moet ik echt een tijdje in een donkere ruimte liggen voor ik weer normaal kan zien (beetje migraine-achtig. Heb ik met een boek lezen nooit. Maar het zou kunnen dat zo'n Ebook-scherm prettiger ingesteld is, ofzo.

Een e-bookreader leest als papier.. echt niet als een computerscherm. Is ook niet vergelijkbaar met andere schermpjes zoals telefoon,i-pod ,ds etc... het leest heel rustig. Ze geven ook geen licht (hoewel sommigen wel een leeslampfunctie hebben geloof ik).
Afbeelding
Jolijt
De Onschuldige Magiër

Berichtdoor Vladje » za jul 04, 2009 15:57

Jolijt schreef:
Andalusier schreef:
Chris schreef:

Een e-bookreader leest als papier.. echt niet als een computerscherm. Is ook niet vergelijkbaar met andere schermpjes zoals telefoon,i-pod ,ds etc... het leest heel rustig. Ze geven ook geen licht (hoewel sommigen wel een leeslampfunctie hebben geloof ik).

Ja de Sony 700 heeft een leeslamp + touchscreen. Volgens mij heeft amazon(kindle) geen NL eBooks.
Vladje
Shannara

Berichtdoor Jolijt » za jul 04, 2009 16:11

Vladje schreef: Volgens mij heeft amazon(kindle) geen NL eBooks.

Nee, die hebben geen NL eBooks, maar dat vind ik geen probleem... De eBooks zijn daar vrijwel zonder uitzondering goedkoper dan de papieren versies EN net zo snel beschikbaar.... terwijl de andere readers het met een fractie van het aanbod moeten doen, tegen een belachelijk hoge prijs en vaak komt het E-book weken of maanden na de papieren versie....

We lopen in Europa helaas mijlen achter.... (sprak de gadget-gek...)
Afbeelding
Jolijt
De Onschuldige Magiër

Berichtdoor Chris » za jul 04, 2009 16:20

Andalusier schreef:Jij ziet een Ebook dus wel zitten, Chris?

Zeker, ik zie ook veel 'andere' mogelijkheden dan 'gewone' boeken voor dat ding.

altijd bij de hand:
- woordenboek
- encyclopedie
- technische naslagwerken

meenemen bij het winkelen, voorkomt dubbel kopen:
- lijst met reeds in bezit zijnde cd's, strips en boeken
- nog te kopen lijstjes

lezen van ontelbare gratis 'klassiekers'
- zie bijv. Gutenberg Project http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page
Chris
De Eerstverlorene

Berichtdoor Vladje » za jul 04, 2009 16:32

Jolijt schreef:
Vladje schreef: Volgens mij heeft amazon(kindle) geen NL eBooks.

Nee, die hebben geen NL eBooks, maar dat vind ik geen probleem... De eBooks zijn daar vrijwel zonder uitzondering goedkoper dan de papieren versies EN net zo snel beschikbaar.... terwijl de andere readers het met een fractie van het aanbod moeten doen, tegen een belachelijk hoge prijs en vaak komt het E-book weken of maanden na de papieren versie....

We lopen in Europa helaas mijlen achter.... (sprak de gadget-gek...)

Inderdaad en bij amazon is het in dollars :D. Maar ik las een stukje op ereaders.nl dat de kindle voorlopig niet in europa komt vanwege een zakelijk conflict met telecom providers.

Ook zag ik bij ereaders.nl dat er een ebookwinkel was dat zijn prijzen enorm verlaagd heeft, geen btw. Ik weet niet of ik de naam mag noemen van de webwinkel, zo ja dan zal ik hem in de volgende reply, posten.
Vladje
Shannara

Volgende

Keer terug naar Ja, ik heb een e-reader