Mirjam Oldenhave

Jeugdboeken uit Nederland en Vlaanderen.

Mirjam Oldenhave

Berichtdoor Eric » ma nov 09, 2009 21:16

Mirjam Oldenhave schrijft Kinderboekenweekgeschenk

Het verbeelden van verhalen staat centraal in de Kinderboekenweek 2010. Dit onder het motto: De Grote TekenTentoonstelling - beeldtaal in kinderboeken. Illustraties hebben veel boekenhelden een gezicht gegeven. Beroemde voorbeelden zijn Kikker, Floddertje, Dolfje Weerwolfje en Asterix & Obelix. Mirjam Oldenhave schrijft het Kinderboekenweekgeschenk. Zij is de afgelopen jaren zowel door de Kinderjury als de Griffeljury gewaardeerd. De 56ste editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 6 t/m zaterdag 16 oktober 2010.

Van oudsher is er in de kinderliteratuur een grote rol weggelegd voor illustraties. Beelden voegen een aspect toe aan de tekst en geven een extra prikkel aan de fantasie van kinderen. Vooral bij prentenboeken werken de auteur en illustrator nauw samen. In sommige kinderboeken spreken de beelden zo voor zich dat ze het verhaal zelf vertellen. In de komende Kinderboekenweek is er ook aandacht voor strips en graphic novels, de beeldverhalen pur sang.

Mirjam Oldenhave (1960) volgde een opleiding tot dramatherapeut, waarna ze toneel- en muziekles ging geven in het speciaal onderwijs. In 1998 verscheen haar eerste kinderboek Een vriendin met vuisten. Ze werd in de afgelopen jaren vijf keer getipt door de Nederlandse Kinderjury en kreeg in 2000 een Vlag en Wimpel van de Griffeljury voor Donna Lisa. Mirjam Oldenhave is vooral bekend vanwege haar realistische en humoristische verhalen voor kinderen vanaf een jaar of negen, waaronder de populaire serie Mees Kees.
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Re: Mirjam Oldenhave

Berichtdoor Eric » wo sep 07, 2011 10:53

Mees Kees gaat verhuizen
Auteur: Mirjam Oldenhave
Uitgeverij Ploegsma
ISBN: 978 90 216 6965 6
Gebonden
Leeftijd: 7-9 jaar
Prijs: € 12,50
Verschijnt: november 2011

Afbeelding

Mees Kees moet van zijn moeder op kamers gaan wonen. Ze vindt hem onderhand wel oud genoeg. Hij vindt het doodeng, want nu moet hij zelf koken, wassen en opruimen! Gelukkig staat hij er niet alleen voor. De kinderen van 6b blijken prima verhuizers, binnenhuisarchitecten, kook- en klusadviseurs te zijn. Ook vinden ze dat hij nu snel moet trouwen, dus ze gaan hem ook helpen om Marie-Louise Mulders te versieren.

Tobias heeft wel een klein probleem: wie bakt er nu elke dag zo'n overheerlijk omeletje voor hem...

Promoot Ezzulia
Deel dit bericht via Facebook, Twitter, Hyves etc.
Bookmark and Share
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » za nov 19, 2011 11:49

Mees Kees gaat verhuizen is inmiddels verschenen.

De Mees Kees film verschijnt in het najaar van 2012.
Ze zijn nog op zoek naar jongens voor de rol van Tobias, Sep e.a.
Kijk voor meer informatie op http://www.meeskees.nl
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Nicky » za aug 25, 2018 14:37

Afbeelding

Beste meneer Overkamp,
Sinds ik weet dat u nog bestaat, moet ik alsmaar aan u denken. Niet benauwd krijgen! Ik wil alleen maar één keer schrijven. Ik ben nu dertien en alles gaat heel erg goed met mij. Ik woon op dit moment in de Klepper. Dat is een soort kotsschool voor meisjes. Het is hier ontzettend gezellig. U moet niet bang zijn dat ik iets van u wil, hoor! Ik ben geen opdringerig type. Ik hoop dat het met u ook zo goed gaat!
Dag,
de hartelijke groeten van Sonia
P.S.1 Ik zie nu pas dat er kotsschool staat, dat was niet expres!
P.S.2 Ik ben uw dochter
Al tien jaar heeft de nu 13-jarige Sonja niets meer van haar vader gehoord. Plots besluit ze hem te schrijven, alhoewel alles ogenschijnlijk goed met haar gaat. Er ontwikkelt zich een aanvankelijk stroeve correspondentie, die naarmate de tijd verstrijkt steeds hechter wordt. Afwisselend boos, verdrietig en blij, maar altijd verrassend eerlijk, vertellen vader en dochter wat hen op de lever ligt en halen na al die jaren hun familieband terug aan.
Voor PS Ik ben uw dochter kropen Mirjam Oldenhave en Jacques Vries in de huid van de hoofdpersonages en schreven elkaar een jaar lang brieven. Het resultaat is een ontroerend en meeslepend verhaal van een vader en zijn dochter die elkaar brief na brief beter leren kennen.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Nicky » za aug 25, 2018 14:39

Dit boek dateert uit 2004. Maar ik kreeg het onlangs pas in handen.
Het is maar 60 bladzijden dik maar vanaf bladzijde 1 kon ik het boek niet neerleggen.
Prachtig zoals de relatie groeit. Nog steeds eigentijds.
Een dikke :5:
Nicky
De Onnavolgbare

Keer terug naar Nederlandstalige Jeugdboeken