Kristine Groenhart

Non-fictie uit Nederland en Vlaanderen.

Kristine Groenhart

Berichtdoor Eric » zo jun 14, 2009 18:33

Leer mij je liefhebben
Auteur: Kristine Groenhart
Uitgeverij: Athenaeum-Polak & Van Gennep
ISBN: 978 90 253 6426 7
Paperback
Prijs: € 18.95

Afbeelding

In 1934 stappen Jo Liese en Wolter Smit als pasgetrouwd zendelingsechtpaar op de boot naar Nederlands-Indië. Vanuit hun post op Sumatra schijft Jo brieven naar haar familie in Leiden, waarin ze optimistisch is over het werk, haar kinderen en haar huwelijk. Maar in haar aangrijpende dagboeken klaagt ze over eenzaamheid, worstelt ze met het geloof en vertelt over de problemen die ze heeft met Wolter.

Kristine Groenhart, de kleindochter van Jo en Wolter, heeft deze unieke documenten bewerkt tot een tijdsbeeld van het vooroorlogse Indië, de oorlogsjaren, de naoorlogse periode, de jaren vijftig en de roerige jaren zestig en zeventig in Nederland tot aan het einde van de twintigste eeuw. De lezer wordt meegesleept door Jo's worstelingen en strijd, haar feministische opvattingen, haar drang naar vrijheid, haar eenzaamheid, haar liefde voor de natuur, en getroffen door haar uiteindelijk verlies.

Op de website staat de recensie van Gerd Boeren.
Zie: http://www.ezzulia.nl/recensies/auteurs ... ebben.html
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Dee-e » ma jun 15, 2009 10:59

Oeh, die komt op mijn lijstje :D
Dee-e
Het Laatste Jurylid
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Eric » di jun 23, 2009 11:55

Op de website staat een interview van Gerd Boeren met Kristine Groenhart.
Zie: http://www.ezzulia.nl/interviews/kristinegroenhart.html
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » do jan 28, 2010 10:33

Koffer uit Berlijn
Uitgeverij Athenaeum- Polak en van Gennep
ISBN: 978 90 253 6708 4
Paperback
Prijs: € 17.95
Verschenen: januari 2010

Afbeelding

Dat honderdduizenden Nederlanders in de oorlogsjaren tewerk werden gesteld in Nazi-Duitsland is bekend. Ze werden in het kader van de Arbeitseinsatz veelal ingezet in fabrieken die oorlogsmateriaal produceerden. Zo werkten ze dus onbedoeld mee aan het maken van wapens en bommen waarmee hun familie en vrienden later beschoten dan wel gebombardeerd zouden worden. Dat zich onder deze groep ook vele studenten bevonden is minder bekend. Het boek Koffer uit Berlijn gaat over deze jonge studenten. Het is het onthutsende verhaal Nico Groenhart en zijn twee vrienden Theo de Jooden en Aad Bos, drie studenten uit Delft.

Op 6 mei 1943 reden zij bepakt en bezakt in een trein een onzekere toekomst tegemoet. Waar zouden ze terecht komen? Hoe lang zouden ze hun ouders niet zien? Wat voor werk lag er op hun te wachten? Waar zouden ze komen te wonen? Nico begint een correspondentie met zijn ouders en broer in Dordrecht. Op 12 mei 1943 schrijft hij:

(...) Waar we naartoe zullen gaan komen we morgen te weten. Hoe het af zal lopen is mij nog volkomen duister. Het enige waarnaar ik verlang is met enige jongens bij elkaar te mogen blijven, verder kan het me niet veel schelen wat er met ons gebeurt.
Eric
Heer van Chaos

Re: Kristine Groenhart

Berichtdoor Eric » vr apr 20, 2012 18:31

Mangalaan 27
Uitgeverij Athenaeum- Polak en van Gennep
ISBN: 978 90 253 6939 2
Paperback
Prijs: € 17,95
Verschenen: april 2012

Afbeelding

Het is 1925. Vol verwachtingen gaan twee jonge mensen scheep op het stoomschip de Slamat. Het kersverse echtpaar reist naar het Molukse eiland Ambon waar Ernst de Vreede predikant wordt voor de Indische Kerk. Daar worden ze door het noodlot getroffen: zij overlijdt. Er wordt gefluisterd dat dit tjelaka is, wraak van het eeuwenoude Ambonese geloof.

Zeven turbulente en eenzame jaren brengt Ernst als weduwnaar op het eiland Timor en in Holland door. Na een verbroken verloving leert hij op Celebes zijn tweede vrouw kennen. Ze krijgen drie kinderen. Ernst werkt in Batavia en later op Sumatra. Het gezin gaat wonen op Mangalaan 27 in Medan, waar het geluk hun lijkt toe te lachen. Maar de oorlog komt, en deze Hollandse levens in Indië zullen opnieuw een dramatische wending nemen.

Promoot Ezzulia
Deel dit bericht via Facebook, Twitter, Hyves etc.
Bookmark and Share
Eric
Heer van Chaos

Re: Kristine Groenhart

Berichtdoor weert » ma mei 21, 2012 19:19

Ik lees nu Leer mij je liefhebben van Kristine Groenhart en ik vind het een prachtig boek tot nu toe, het boek trekt je mee de levens van de hoofdpersonen Jo en Wolter in. Het boek is meteen een mooi stuk geschiedschrijving van voor, tijdens en na de oorlog. Vooral ook de beschrijvingen van de kampen in Nederlands- Indie en de moeite die het gezin heeft het leven na terugkeer in Nederland weer op te pakken. Met name hoofdpersoon Jo heeft heel wat meegemaakt in haar leven.
Het boek is erg goed geschreven, het leest als een trein.
a book a day keeps the doctor away
weert
Roofdier
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Keer terug naar Nederlandstalige Non-Fictie