door Peter Motte » wo mei 11, 2022 17:09
Beste moksters,
Jeroen Brouwers is op 82-jarige leeftijd overleden.
De oud-abonnees van De Tijdlijn zullen zijn werk wel kennen, want ik was er nogal een liefhebber van geworden door zijn essayistische journalistieke bundel "Vlaamse leeuwen".
Als polemist had Brouwers een heel scherpe pen, zo scherp dat het niet eens uitmaakt of je zijn doelwit kent. Zijn mengsel van literariteit en schelden leverde sterk proza op, zodat het zelfs jaren na datum nog altijd meeslepend is.
Zijn romans en verhalen keerden vaak op dezelfde thema's terug, maar hij was dan ook een gedreven romanticus voor wie literatuur nog altijd betekende "originele zegging", of de "aller-individueelste expressie van de aller-individueelste emotie", een uitdrukking oorspronkelijk afkomstig van Willem Kloos.
Brouwers schreef voor zijn 10 delen Feuilletons en daarbuiten ook veel schrijversportretten. Hij was heel erg een schrijver van het schrijven:
auteurs, uitgevers, recensies... Schrijven en literatuur waren bij hem als ademen en eten.
Zijn laatste roman, "Cliënt E. Busken", was een van zijn meest succesvolle, en hij kreeg in 2021 de Libris Literatuur Prijs, voor de beste Nederlandstalige roman van het jaar.
Prijzen ontving hij ook voor "De zondvloed" (F. Bordewijkprijs) en voor "Geheime kamers" (AKO Literatuurprijs).
Zelf las ik hem al een tijd niet meer, doordat hij vaak over dezelfde thema's schreef, maar ook omdat ik een geweldige NTL heb opgebouwd. Er kon de laatste jaren niets meer bij, maar Feuilletons heb ik toch nog volledig aangeschaft. Dat is een mengsel van alle genres waarin Brouwers actief was: verhalen, scheldproza, studies en essays.